Escola Referent

En tan sols tres anys, l’Escola Can Montllor ha esdevingut un centre de qualitat pel seu projecte educatiu innovador. Un exemple d’educació pública de qualitat a través d’un projecte amb metodologies i dinàmiques d’aula oberta, centrades en els infants i les famílies. Aquest projecte extreu el millor de cadascú, acompanyant tant els nens com a les famílies, creant reptes, generat il·lusió i treball cooperatiu, amb esforç, dedicació i orgull obtingut al compartir els resultats. S’aconsegueixen uns nivells de coneixement i competències molt alts, esdevenint una escola integradora.

Aquests èxits educatius, els ha pogut constatar Mequè Edo, Coordinadora del Grau d’Educació Infantil de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona, qui al sentir la possibilitat del tancament de l’escola, va redactar això:

“Benvolguts,

He sabut que us vareu interessar pe tancament de l’escola Can Montllor, a Terrassa i us voldria dir alguna cosa sobre aquest centre.

Primer em presento

Sóc Mequè Edo Coordinadora del Grau d’Educació Infantil de la Universitat Autònoma de Barcelona

En aquests moments tinc al meu càrrec uns 1200 estudiants fent aquesta carrera, repartits en quatre cursos.

Aquest 2012-2013 tenim 472 alumnes fent pràctiques a alguna escola. Més de 150 centres atenen, aquest curs, els nostres estudiants de mestre en pràctiques d’Educació Infantil.

Fa més de vint anys que soc professora d’aquesta titulació i tots els cursos he estat professora de pràcticum a diferents escoles.

Per tant el que us diré a continuació és amb un alt grau de coneixement professional de la situació.

El que us vull dir és que no us podeu imaginar la tristesa que corre per la facultat al saber aquesta noticia. Resulta que l’escola Can Montllor és ara, avui mateix, la millor escola on anar a fer pràctiques. És un centre tan especial que és impossible que et deixi indiferent.

De les 150 escoles que atenen estudiants en pràctiques n’escollim dues perquè vinguin a fer una conferència de presentació dels pràcticum, una d’aquestes dues escoles, més i més especials, són elles, l’Anna i La Virtu, la direcció de Can Montllor. La conferència és encara a la nostra pàgina web de la facultat.

Vídeo de la conferència

Penseu que formar mestres no és fàcil i que sovint quan el professorat de la facultat presentem metodologies i dinàmiques d’aula obertes, innovadores, que trenquen el patró de 25 nens omplint un full amb un adult vigilant, més centrades en els infants i les famílies, etc., molts estudiants ens diuen tot això que ens expliqueu està molt bé però la realitat a les escoles és una altra. Doncs bé, invariablement en arribar nous estudiants a Can Montllor el primer que em diuen és: Mequè, és que TOT el que ens expliqueu a la facultat és possible, és veritat, ells ho fan! Aprendré tant!!!! I així és aprenen tant!  Perquè veuen i viuen que és possible treballar bé a l’escola, atenent a cada infant, fent lluir el millor de cadascú, acompanyant tant els nens com a les famílies, embolicant-se en projectes i nous reptes que creen il·lusió, treball cooperatiu, dedicació i l’orgull compartit dels resultats obtinguts.

Entenc que els politics han de regular les ofertes i demandes, i els nombres, les dades impersonals han d’encaixar, però tanta fredor a l’hora de suprimir un projecte que s’ha anat fent i creixent amb tanta dedicació, tanta tendresa, tant bon humor, tanta calidesa i tant encert és molt més que trist. És desesperant.

Us puc explicar meravelles de la manera com treballen. I aconsegueixen uns nivells de  coneixements i competències dels infants molt alts. Metodològicament donen deu mil voltes a una immensitat d’escoles públiques i PRIVADES i ho puc demostrar.

Sabeu que és un barri on hi ha una diversitat sociocultural molt alt. Com atenen a les famílies, com les impliquen en el dia, dia de l’escola, la gran subtil labor d’integració dels nous vinguts al territori és de premi, us ho asseguro.

Es podria fer un reportatge exemplificant: Què és una escola de qualitat en un entorn complicat. I Can Montllor ho té tot. De fet hauria de ser l’escola model, l’escola referent i en lloc d’això la tanquen?

En fi, com podeu observar jo també parlo amb una càrrega emocional alta, efectivament estic molt trista, perquè un dels trets essencials d’aquesta escola és la calidesa humana i com aquesta es comparteix amb tots els estaments implicats: mestres, infants, pares, mares, avis, germans, famílies, alumnes en pràctiques, professors de la universitat… avui tots ens sentim orfes al saber aquesta noticia.

Educar és una acte humà, social i emocional. I aquest equip són el millor referent que tenim fins avui per mostrar a les futures generacions el veritable significat d’aquesta paraula.

Realment aquests números freds, fets a una despatx faran que tot això desaparegui d’una revolada? I ja està? Em costa creure-ho però sobretot em costa d’acceptar.

Dra. Mequè Edo
Coordinadora del Grau d’Educació Infantil de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona

P.D. Resto a la vostra disposició pel que considereu.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s